Na terenie Polski wyróżniamy następujące rodzaje szlaków turystycznych wytyczanych przez PTTK: piesze (nizinne i górskie), rowerowe, konne, kajakowe i narciarskie.

rodzaje_szlakow

Zapewne większość z Was łączy kolory szlaków z ich stopniem trudności.
Jest to prawdą TYLKO w przypadku szlaków narciarskich.
W przypadku szlaków turystycznych i spacerowych kolory oznaczają:

Powyższe kolory występują na wszystkich rodzajach znaków z wyjątkiem znaków kajakowych, bo jak widać kajakowe przypominają kolorystyką drogowe znaki informacyjne. Takie same kolory obowiązują na znakach narciarskich z tą różnicą, że narciarskie są na tle żółtym a nie białym.

Tak więc jedynie właśnie w przypadku czarnego szlaku można przypuszczać, że to szlak trudny. Zamiast obchodzić trasę dookoła idziemy na skróty, a więc trasą zapewne trudniejszą.

Mogą też wystąpić wariacje znaków w postaci linii skręcających pod kątem prostym lub rozwartym oraz po kilka kolorów na raz, jeśli tą samą trasą przebiega kilka szlaków, a nawet w postaci strzałek na rozwidleniach dróg.

Mogą być również częścią tablicy informacyjnej jak na poniższym obrazku.

Znaki okrągłe z jednym z powyższych kolorów oznaczają początek lub koniec szlaku.

No tak, ale nie może być za prosto. W związku z tym, że znaki konne, to właśnie kola na białym tle, to znak początku lub końca szlaku konnego dla odmiany jest na tle czarnym zamiast białego.

Taki znak informuje zwykle o nazwie miejsca.

Tego znaku komentować nie trzeba.

A tych znaków absolutnie pod żadnym pozorem nie wolno lekceważyć. Ustawił je ktoś, kto na pewno zna góry lepiej od Ciebie!

Dlaczego tak mówię? To najpierw dygresja. Czy zwróciliście uwagę, że w różnych miejscach słupki ze znakami i informacjami znajdują się na różnych wysokościach, od 1,5 metra ale nawet do 3-4 metrów. Oto Dlaczego, znak po lewej jak widać latem, po prawej znak tego typu zimą. Łatwo się domyśleć, że jest tam około 2,5-3 metrów śniegu. Nie wierzysz? Zapraszamy zima do Jakuszyc na trasy biegowe i leśne ścieżki.

Cóż więcej dodać?

W czasach smart fonów i mobilnego Internetu…, pewnie korzystacie z Google maps. W górach czasem skorzystam, szukając nazwy skałki, ale nie polecam do wędrówek.

Jest sporo aplikacji reklamowych, komercyjnych. Polecam dwie. Mapa-turystyczna.pl posiada zaznaczone szlaki, można wybrać punkt początkowy i końcowy a aplikacja poda odległość, czas, przewyższenie. Druga, moim zdaniem najlepsza, to mapy.cz, ma to wszystko co poprzednia, a oprócz tego lokalne nazwy szczytów, gór, skałek, punktów widokowych itp., a nazwy i opisy są po polsku, mimo że mapy czeskie. A co więcej poziomice! Bardzo przydatne do określenia trudności trasy.

Pamiętajcie też o tym, że smartfon może nie mieć zasięgu, rozładować się, uszkodzić…

Niezbędną rzeczą jest więc tradycyjna mapa. W Jeleniej Górze mamy rodzime wydawnictwo map PLAN. Ich mapy występują również pod marka Galileo, i są naprawdę rewelacyjne. Do wypraw w naszym regionie wystarczą właściwie dwie, Karkonosze polskie i czeskie oraz Góry i Pogórze Izerskie, ale nie zaszkodzi zaopatrzyć się w dwie kolejne, Rudawy Janowickie oraz Góry i Pogórze Kaczawskie, i mamy komplet do Kotliny Jeleniogórskiej i okolic. Mapa papierowa kosztuje 7-8 zł, polecam jednak wersje foliowane w cenie 12-15 zł, wodoodporne, ale również o wiele bardziej odporne na przecieranie i rozrywanie.

Pomijając nawet to, że mapa papierowa nie potrzebuje zasięgu i baterii ;-), jest na niej mnóstwo dodatkowych informacji, których nie ma w aplikacjach smartfonowych.

Jakich? Cała fura, czy to las, czy łąka, czy bagna, są poziomice, więc wiadomo czy stromo czy równo, są oznaczone jaskinie, ruiny, zamki, miejsca historycznych bitew, nazwy strumieni i rzek, i nawet na oko można w przybliżeniu obliczyć odległość na podstawie mapy i skali.

Dobrych rad nigdy za wiele.

Zanim wyjdziesz na szlak:

  • zaplanuj dokładnie trasę, biorąc pod uwagę ukształtowanie terenu i swoje możliwości, a także aktualne warunki atmosferyczne i zrób to przed wyjściem w góry, na spokojnie, oszacuj czas, pamiętaj, że 3 kilometry w górach to nie jest pół godziny jak w parku, 3 km pod stromą górę, z przerwami na odpoczynek, posiłek zdjęcia, może zająć i 3 godziny,
  • zadbaj o odpowiednie wyposażenie. Zawsze zabieraj mapę, kompas, latarkę (najwygodniejsza jest czołówka), dobrze zabrać folię NRC oraz apteczkę, a także picie i coś do jedzenia, ale raczej nie słoiki i puszki, a lekkostrawne ale pożywne posiłki jak czekolada, batoniki, owoce. I coś, do czego większość z nas przywiązuję najmniejszą wagę – obuwie. Jeśli potrafisz stąpać zwinnie jak kozica i lekko jak elf, możesz iść nawet w tenisówkach, ale po kilkunastu kilometrach nogi mogą przestać cię słuchać, buty trekingowe poza kostkę to podstawa!!! Dobrze jest również zaopatrzyć się w kijek lub zwykły patyk, pomaga wdrapać się pod górę, sprawdzić grunt lub ustrzec przed upadkiem.
  • naładuj telefon do pełna, zabierz powerbank. Wpisz do telefonu numery alarmowe do GOPR: 985 oraz numer zintegrowanego systemu ratownictwa w górach 601 100 300. Zainstaluj darmową aplikację RATUNEK
  • sprawdź i monitoruj prognozę pogody, sprawdź godzinę zachodu słońca, w górach i w lesie pół godziny po zachodzie jest zupełnie ciemno, pamiętaj o tym.
  • w miejscu gdzie przebywasz zostaw informację o tym dokąd się udajesz i przybliżoną godzinę powrotu. Nie zapomnij poinformować o swoim powrocie.

Na szlaku:

  • zacznij wędrówkę w miarę wcześnie. Na popołudnie zostaw sobie spory margines czasu na wypadek nieprzewidzianego zdarzenia
  • nie wychodź w góry samotnie
  • korzystaj wyłącznie z oznakowanych szlaków turystycznych i nie zbaczaj z nich w tereny nieoznakowane, na terenie parków narodowych jest to wręcz prawnie zakazane!
  • cały czas orientuj się w terenie. Śledź trasę. Bądź świadomy gdzie aktualnie się znajdujesz. Zamiast gadać skup się, obserwuj otoczenie, podziwiaj, ale też patrz gdzie stajesz, niewinne zwichnięcie kilometry od pomocy medycznej może cię zmusić do korzystania z podanych wyżej numerów telefonów, a już na pewno mocno opóźnić powrót do domu. Bądź przygotowany na modyfikację/skrócenie trasy na wypadek nadmiernego zmęczenia, lub załamania pogody. O zmianie trasy informuj bliskich, którzy wiedzą o Twojej wędrówce
  • obserwuj pogodę i jej zmiany. Identyfikuj miejsca gdzie ewentualnie schronisz się w czasie załamania pogody. W czasie burzy unikaj odsłoniętych przestrzeni
  • Na koniec rzecz nie związana z twoim bezpieczeństwem, ale człowieczeństwem. Jeśli tachasz w swoim plecaku pełne butelki napojów, puszki, batoniki i nie wiem co tam jeszcze, i niesiesz to kilometrami i godzinami, potem zjadasz czy wypijasz, to opakowania ważą jedną tysięczną tego co zjadłeś czy wypiłeś, możesz to włożyć do plecaka i po powrocie wyrzucić do kosza. Nie musisz zostawiać na szlaku śladów po swojej bytności tutaj butelką po coli czy papierkiem po snickersie. Ci , co przyjdą po Tobie chcą zobaczyć piękno przyrody a nie śmietnik!

Przestrzeganie powyższych zasad znacznie zminimalizuje ryzyko zagrożeń i pozwoli uniknąć najpopularniejszych przyczyn wypadków. Udanych wędrówek i radosnych powrotów z gór.

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: